Investování

Investice a svět kolem nás

Kolem sebe mám lidi, kteří běžně investují z dlouhodobého hlediska, pak ty zkušenější, kteří i obchodují z krátkodobého hlediska nebo například i hedge fond manažery, kteří investují v miliónech. Investice jsou jednoduše mým životem. Jak ale investice vypadají v běžném životě u člověka, který se investicím moc nevěnuje nebo jim úplně nerozumí a jak tento svět vidím já? To bude tématem dnešního článku.

Běžný typický den

Ráno vstaneme, odkryjeme deku a vylezeme z postele, pravou, někdy levou nohou. Začíná ranní rituál očisty a snídaně. Uvaříme si kávu či čaj, někdo si dá i cigárko, dále připravíme snídani – cereálie, ovoce, zeleninu, vajíčka se slaninou, šunky, sýry, pečivo, čerstvé džusy, limonády či pouze skromný rohlík namazaný taveňákem s černým čajem.

Ranní sprcha nádherně nastartuje den, nesmí chybět vyčištění zubů, oholit se a jdeme tvořit hodnoty do naší vysněné práce. Můžeme použít městskou dopravu, auto nebo jiný dopravní prostředek. V práci usedneme za počítač nebo se chopíme manuální práce a jdeme na věc. Po práci zábava, například sport, nákupy, rodina, večeře či pivo s přáteli. A o víkendu zasloužený odpočinek – na chalupě, prodloužený víkend v Evropě, výlet do přírody nebo nákupy ve velkých hypermarketech. Koloběh, který máme každý jiný, avšak velice podobný.

Jsme konzumenti

Jedno je pro nás společné – jsme konzumenti. Někdo větší, někdo menší. Kolikrát se mi stává, že místo toho, abych se v klidu nasnídal nebo vyčistil zuby, přemýšlím o tom, jaká společnost vyrobila zubní pastu Colgate, břity Gillette nebo pomerančový džus Pfanner.

Očima investora

Pojďme si společně projít den a jednotlivé firmy, které zde mohou figurovat. Vstaneme a odkryjeme se peřinou. Postel a povlečení může být z Ikey. Dále vykročíme směrem kuchyně, též z Ikey nebo od Sykory, otevřeme ledničku Bosch a vyndáme potraviny z Lidlu nebo hypermarketu Globus. Uvaříme si kávu – zde potřebujeme elektřinu a dodavatele, to znamená například i ČEZ. Ranní cigareta může být od Philip Morris. V koupelně nalezneme výrobky od Procter & Gamble v podobě kartáčku Oral B, pracího prášku Ariel, deodorantu Old Spice, holícího strojku Gillette nebo šamponu Head & Shoulders. Ženy pak Tampax nebo Always. Dále to mohou být čistící prostředky od společnosti Unilever.

Usedáme do auta značky Volkswagen, tramvaje značky Škoda a jedeme do práce. V práci počítač Dell nebo HP, tiskárna a kopírka Canon. Po práci například tenis s míčky Wilson (brand společnosti Amer Sports), boty a oblečení od Nike či Adidas. A s přáteli pak Pilsner Urquell vlastněný japonskou společností Asahi. O víkendu nízkonákladovkou Ryanair do Pisy nebo ČD po Čechách. A takto bychom mohli pokračovat prakticky do nekonečna – vezměte si například internetové společnosti, které vůbec výše nezmiňuji (Alphabet aka Google, Facebook apod.). Na každém rohu je společnost, která nám poskytuje danou službu či produkt.

Soukromé a veřejné společnosti

V zásadě existují dva druhy společností – soukromé a veřejné. Do těch soukromých se moc dobře investovat nedá, jedině byste se skamarádili s majitelem a stali se spoluvlastníkem. Kolikrát by investor chtěl vlastnit akcie těchto společností, pokud by existovaly, například Red Bull, Lidl či další rodinné podniky. U těch veřejných to jde velice snadno – nákupem akcií.

Akcie je podíl ze společnosti, proto z každého prodaného zubního kartáčku, pasty, šampónu nebo džusu máme malinkatý podíl (v podobě vyplacené dividendy či růstu akcie, pokud se společnosti daří prodávat a tvořit zisk). Je jenom na nás, které společnosti si vybereme. Zde jedna rada od Petera Lynche – investujte do toho, čemu rozumíte a znáte business model společnosti.

Běžný člověk vs. portfolio manažer fondu

Výhodou běžného člověka při investicích je, že může lépe vybrat kvalitní společnost nežli portfolio manažer fondu. Zaprvé nemá jakákoliv omezení, zadruhé pozoruje svět kolem sebe a informace má z první ruky – z té spotřebitelské. Nákupem akcií předá peníze společnosti, kterou si vybral. Ta peníze použije pro rozvoj podnikání, například vytvoří nová pracovní místa, vylepší produkt nebo vymyslí nějaký nový, který lidem přinese větší užitek a ulehčí život.

Upozornění: nejedná se o investiční doporučení ani reklamu na jakékoliv zboží, pouze o osobní názor autora. Investujte rozumem, nikoliv emocemi.