If you have account already, Log in here first

Přihlásit
  • cs
    • en
Menu

Komoditní spready 15: Proč sezonalita nestačí?

17 Čvc 2018,

V minulém díle seriálu o komoditních spreadech jsme začali sezonalitou. Každý spreadový obchodník by měl vědět, proč existuje, ale také by měl znát její výhody a nevýhody. Na konci předchozí lekce jsem napsala větu: „Ale samotná sezonalita podle mě nestačí!“ Dnes vysvětlím na pár příkladech, proč tomu tak je a proč mají v mém obchodním systému větší váhu jiné analýzy.

 

Když sezonalita selže

Již víme, že za vznikem sezonality stojí jedna hlavní věc – cykly související s počasím. Ano, změny počasí v průběhu roku jsou velmi podobné. Můžeme se ale na to spoléhat každý rok? Myslím si, že rozhodně ne. Jak jistě víte, počasí je do značné míry nevyzpytatelné. 10 let můžeme prožívat naprosto normální a očekávané počasí každý rok, ale pak může rok, který se bude zcela vymikat normálu. Důvodem mohou být například oceánografické fenomény známé jako El Niño nebo La Niña. Ty mají sílu způsobit zásadní změny v teplotách a také ve srážkách v klíčových obdobích roku na důležitých pěstitelských územích. Pochopitelně pak mají tyto změny dopad na budoucí úrodu, což se projeví také na cenovém vývoji komodit.

Jedním z typických příkladů bylo sucho v roce 2012, které způsobilo prudký růst cen zrnin. Myslíte, že sezonalita tam hrála nějakou roli? Bohužel ne. Důkazem je následující graf s podrobnou sezonalitou velmi známého a oblíbeného bear spreadu na kukuřici červenec – prosinec předchozího roku. Křivka vymykající se tak nádherné růstové tendenci je myslím zřejmá na první pohled. Pokud se obchodník do poslední chvíle spoléhal jenom na sezonalitu a špatně řídil svoje riziko, musel hodně utrpět.

 

 

Nic nefunguje věčně

Mnoho z mých studentů a také z mých kolegů obchodovalo jenom na základě sezonality. Často jim obchody krásně vyšly v podstatě bez práce, jenom díky sledování různých sezónních signálů. Nabyli tak jistotu, že obchodování je snadné a bude tomu tak napořád. Pak ale přišel abnormání rok, kdy sezonalita najednou přestala fungovat a jejich ztráty byly často velmi velké. Do poslední chvíle se totiž na sezonalitu spoléhali a čekali obrat. Říkali si: „Vždyť sezonalita se musí nakonec projevit“.

Tito obchodníci ale často ani netušili, co přesně obchodují. Nevěděli, proč existují interdelivery spready. Co znamená držet bear nebo bull spread (především s ohledem na riziko), že existuje efekt contanga nebo backwardation, atd. Pokud jste ale prošli tímto komoditním seriálem od začátku, máte velkou výhodu. Spreadům již z podstatné části rozumíte a vidíte do trhů hlouběji. Díky tomu se nenecháte nalákat jenom krásnou křivkou sezonality.

Sezonalita jako zpětné zrcátko

Já sezonalitu často přirovnávám k zpětným zrcátkům v autě. Bezpochyby jsou při naši jízdě autem velice důležité. Vidíme, co je za námi, jestli nás někdo nepředjíždí, atd. Bez nich si rozhodně nedovedeme řízení představit. Ale dokážete si představit řídit pouze podle zpětných zrcátek, například se zatemněným předním sklem? Myslím, že určitě ne. Potřebujete vědět, co je před vámi, čemu se vyhnout, jestli si můžete dovolit přidat plyn nebo radši uberete. Přesně to samé platí i v tradingu. Potřebujeme vidět aktuální stav trhu! Sledovat indikátory, které nám naznačí co je zhruba před námi. Řídit se jenom minulostí nebo nějakou historickou úspěšností nestačí!

Sezonalita představuje pohled zpět, do minulosti. Může nám prozradit jak se měl daný futures kontrakt nebo spread tendenci chovat v určitém období. Ale nevidíme to, co se kolem nás děje právě teď. Vstupovat nebo vystupovat z pozic jenom na základě sezonality dlouhodobě nevede ke stabilně dobrým výsledkům.

Co když se trh změní?

Kromě počasí může ale na trhu nastat také nějaká fundamentální dlouhodobá změna, ať už na straně nabídky nebo poptávky. Zmíním jen pár příkladů:
– nová technologie těžby/pěstování určité komodity – vyšší nabídka
– nové odvětví, které zvýší poptávku po určité komoditě
– nová odolnější odrůda, způsob zpracování, atd.

Sezonalita nám dá nulovou informaci o tom, že se na trhu podobné změny právě dějí. Za tím účelem potřebujeme pracovat s jinými analýzami. Jsou jimi například COT analýza, analýza struktury trhu, analýza skladovacích nákladů, a jiné. Také musíme rozumět fungování spreadů. Proč zvolit konkrétní strategii, jaké má výhody a nevýhody, na co si dát pozor, atd. Mnoho z těchto věci již víte a k mnohým se ještě dostaneme.

Na závěr pro zajímavost přikládám sezonalitu jednoho bear spreadu na ropě, konrétně mezi kontrakty únor a leden. Můžete si zde všimnout nádhernou rostoucí tendenci. I přes to se ale jeden rok očividně vymyká…

 

 
 

Stáhněte si ZDARMA ebook

"Tajemství komoditních spreadů"

template-7-40548431505304004-large

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *