Komoditní spready

Tak proč prodělávají?

Když jsem nedávno přemýšlela, o čem bych mohla napsat další článek, vzpomněla jsem si na jednu milou schůzku s kamarádkou Zuzkou nedávno v Brně. Požádala mě o setkání, protože přemýšlí, že by i ona začala obchodovat komoditní spready. Jednou její otázkou bylo: „Tak proč prodělávají?“ Ale pojďme pěkně popořadě.

Se Zuzkou jsem se setkala v mé oblíbené kavárně Caffé del Saggio v Brně. Mimochodem, opravdu perfektní kavárna, kde podávají kávu tak, jak se patří. Příjemné prostředí, milá obsluha … taková místa vysloveně zbožňuji. Ale to jsem trošku odbočila 🙂

Se Zuzkou jsme se neviděly už od školy, a když našla můj blog, tak mě hned kontaktovala. O spreadech už slyšela, a tak se chtěla poradit, zda to skutečně zvládne jako žena a ještě k tomu při zaměstnání. Vyprávěla jsem jí můj příběh, že je to naprosto v pohodě a je to možné zvládnout i při práci. Ale co mě zarazilo byl její pohled na spready, který získala od jiných traderů.

Zuzka se totiž dostala přes nějaké fórum mezi skupinu lidí, kteří již spready obchodují nebo obchodovali. Bohužel, mnoho z nich mělo za sebou velmi špatnou zkušenost. Buď to bylo hodně ztrátových obchodů za sebou nebo dokonce vymazání velké části účtu.

A tak když jsem Zuzce vyprávěla moje zkušenosti, a to navíc s nadšením, které ke komoditních spreadům cítím, byla velmi udivená. A pak přišla ta její otázka: „Tak proč prodělávají? …když je to tak super jak říkáš ty?“

Moje odpověď byla jasná a stručná: protože tomu prostě nerozumí. Čím jsem se dostala i k pointě mého dnešního článku. Zuzka mi jen potvrdila tu skutečnost, proč se mnoho spreadových obchodníků nakonec zklame a sekne s obchodováním. Netvrdím, že je to 100% z nich. Ale mohu říci, že drtivá většina. Alespoň to si myslím po mnoha příbězích, které jsem už slyšela.

Vrátím se k odpovědi … prodělávají, protože podstatě fungování komoditních spreadů prostě nerozumí. Většina z nich obchoduje pouze podle sezonality. A to je jednoduché. Nějaký nástroj na sezonalitu jim vyhodí ty nejlepší spready s nejlepší úspěšností. Tito obchodníci to pak mají jednoduché. Vyberou si to nejlepší, co mohou podle sezonality zobchodovat a už jen vyčkávají, jak to dopadne.

Sezonalitu jsem vám už z mého pohledu popisovala. Pro mě sezonalita představuje pohled do minulosti. Ukazuje mi statistiku toho, co bylo. To je sice dobré vědět, ale samo o sobě to nestačí. Já potřebuji vědět, co se na trhu děje právě teď. A tuto informaci mi doplňuje COT, o kterém jsem již také psala.

A vidím zde i další zásadní problém, proč spreadoví obchodníci prodělávají peníze. Mnoho z nich totiž netuší, proč určitý spread právě teď roste nebo klesá. Nerozumí důkladně tomu, co přestavuje contango nebo backwardation a v čem spočívá důležitost těchto tržních stavů při obchodování spreadů. Možná již slyšeli, co je to bull spread a bear spread, ale netuší jak to souvisí se stavem trhu.

Když člověk chce být v něčem opravdu dobrý a úspěšný, tak musí perfektně rozumět tomu, co dělá. Určitě to každý z nás zná ať už z osobního nebo pracovního života. A totéž platí i v tradingu při obchodování nejen spreadů, ale i komodit, akcií, opcí atd. Ale když to někdo fláká, tak rychle dopadne na tvrdou zem. Přičemž pochopení základních principů stačí věnovat pár chvil, protože to není tak složité, jak se na první pohled zdá.

Takže Zuzku jsem velmi potěšila, že obchodování spreadů může být i velmi příjemné a nikoliv frustrující, jak slyšela od jiných. Možná to nakonec přece jen zkusí a přesvědčí se o tom sama tak, jak jsem se již o tom přesvědčila i já 🙂