Sezonalita: 5 nebo 30 let?
Sezonalita je velmi oblíbeným nástrojem mnoha spreadových obchodníků, a proto jsem se rozhodla věnovat několik článků podrobně i tomuto tématu. To, jak sezonalita vzniká, jsem už na konkrétním příkladu vysvětlovala v jednom mém článku. Pamatujete? Rajčata v létě a v zimě … 🙂 A co řeknete na vlastní analýzu sezonality? Kolik let do ní zahrnout, a kolik je už příliš mnoho?
Trošku opakování …
Při střídání ročních období se střídá počasí a to má vliv i na komodity. Obecně, i ze života určitě znáte fakt, že různé zrniny se v určitém období zasejí a pak v určitém období je sklizeň. Tento koloběh se opakuje každý rok a samozřejmě velmi silně závisí na vývoji počasí v jednotlivých ročních obdobích.
Na trhu s masem také najdeme opakující se cyklus. Většinou v druhé polovině podzimu začínají porážky prasat, což má za následek zvyšující se nabídku. Před létem je naopak vyšší poptávka kvůli nadcházející letní grilovací sezóně. A takto by se dalo pokračovat dál …
Ale co je ještě důležité? …
Je určitě fajn vědět, jak sezonalita u jednotlivých komodit vzniká. Také je ale důležité dělat si podrobnější analýzu sezonality. Myslím tím prozkoumat jednotlivé roky a vývoj ceny v období, které Vás zajímá. Otázkou pak je, kolik let dozadu sledovat. Ti, kteří odebírají můj Spreadový report, si určitě všimli, že při analýze sezonality zkoumám posledních 10 let. Proč?
To může být věc názoru. Některé nástroje na komoditní spready obsahují dokonce analýzu sezonality zahrnující až desítky let. Podle mého názoru je to ale už přehnaně moc. Sami jste si určitě všimli, jak se život a celkově vše kolem nás rychle mění. Burzy, komodity, faktory ovlivňující vývoj cen atd. byly například před 30 lety zcela někdě jinde, než jsou dnes. Proto mi přijde zbytečné zkoumat sezonalitu až tolik let zpátky.
Analýza sezonality za posledních 5 let je myslím velmi důležitá. Přece jen to není tak dávná minulost. I za tuto dobu se může leccos změnit, ale určitě ne tolik, jak za posledních 30 let. S tím se mnou určitě budete souhlasit. Běžně se také používá 15 let, ale to už považuji za maximum, který ještě má smysl brát v úvahu.
A proč tedy já používám 10 let a ne 5? Přece jen 5 let je pro vytvoření si statistiky dost málo. Lepší obrázek o vývoji spreadu nebo future vznikne při použití posledních 10 let, tak jak používám i já v Spreadovém reportu. 10 let je myslím takový optimální střed. Samozřejmě ještě ideálnější by bylo vytvořit statistiky dvě (z 5 a z 15 let), a tím se vytvoří perfektní obrázek o změně chování určitého spreadu či future. Proto jsem se i já rozhodla v dalším vydání reportu analýzu sezonality pozměnit a doplnit ji o dvě statistiky.