Obchodní systém pro short neefektivních ETF – 2. díl – vstupní signály
V minulém díle seriálu jsme si vymezili základní přehled komponent pro tvorbu obchodního systému pro short neefektivních ETF. V dnešním díle bych se rád zaměřil na vstupy a vstupní situace do obchodů.
Vstupních signálů pro short může být samozřejmě celá řada.
- Aktuální hodnota trhu
- Výše podkladového trhu
- Contango/backwardace na podkladového trhu
Pro příklad berme vstupní signály do short pozice pro ETF:UVXY, závěry lze ale použít prakticky na jakýkoliv jiný ETF, jen podkladový trh tam logicky bude jiný.
-
Aktuální hodnota na trhu (UVXY)
Asi nejjednodušším vstupním kritériem je aktuální výše trhu, který obchodujeme. Není až tak důležité, zda pro volbu kritéria překoupenosti trhu použijeme ten či onen indikátor či trendovou čáru.
Např. s využitím indikátoru jako RSI (14) a exponenciální klouzavý průměr – EMA (34) může graf vypadat nějak takto:
Jako vstup tedy může složit například taková situace, kdy se cena odrazí od EMA a RSI klesne pod úroveň 50.
Osobně ale preferuji pro vstup takový model, který bere v potaz onu příčinu neefektivity – tj. nejčastěji contango a jeho aktuální vývoj (např. pro ETF navázané na volatilitu se jedná o contango na futures kontrakty pro index VIX, u ETF navázaných na cenu zemního plynu se jedná o contango na futures na zemním plynu apod.).
-
Výše podkladového trhu – VIX
Trh VIXu jsme podrobili mnohým zkoumáním a výpočtům a ze statistiky nejlépe vychází úroveň cca 20 jakožto první možná vstupní úroveň pro dlouhodobý short, následují úrovně 27 a 30 jakožto úrovně, kde je případně možné vstoupit do obchodu s další tranší.
-
Contango/backwardace na podkladovém trhu
Setkal jsem se i s přístupy, kdy pro vstup do short obchodu někteří obchodníci využívají přechod podkladového futures trhu z backwardace do contanga. Ostatně není se čemu divit, takový vstup dává logiku a úspěšnost takových signálů je poměrně vysoká, což dokumentuje následující graf.
Obecně lze říct, že vstupy jsou jen malým střípkem do mozaiky zvané obchodní systém a jejich role je někdy až příliš přeceňována. Na druhou stranu – kvalitní vstup podle obchodního plánu vždy potěší, je třeba jen stanovit metodu, kterou budete dodržovat (případně najít nějakou vlastní) a zahrnete ji do obchodního plánu.